Hoe omgaan met Covid 19:

Wat roept het op:

Niemand van ons heeft ooit een dergelijke situatie meegemaakt. We hebben te maken met een onzichtbare dreiging en weten niet van welke kant we een besmetting op kunnen lopen. Wat we altijd doen bij een dreiging is ons oriënteren, waar komt het vandaan, kunnen we vechten of vluchten.

Dat betekent dat onze natuurlijke reactie op dreiging, vechten en vluchten niet adequaat werkt. Dit brengt allerlei emoties met zich mee: angst, verdriet, somberheid, onzekerheid. Ook dreigt ons toekomstperspectief te wankelen. Het gaat niet meer zoals we verwacht hadden. We raken de grip kwijt op het dagelijks ritme.

De Covid 19 is een levensbedreigende pandemie, dit triggert ook oude traumatische ervaringen. Bijvoorbeeld: Mensen die oorlogen hebben meegemaakt of levensbedreigende situaties hebben doorgemaakt.

Veranderingen en onduidelijkheden over de toekomst brengen veel onzekerheden met zich mee. Dit vereist van ons aanpassing en creativiteit. We doen dan dingen voor de eerste keer en dat is spannend, werkt het, werkt het niet,  doen we er goed aan of niet?

Wat is nodig:

Contact:

Wij mensen hebben andere mensen nodig. Het is nodig contact te maken als je je eenzaam voelt en als je emoties wil delen.  Praat over je gevoelens en onzekerheden. en vergeet

Helderheid en creativiteit:

Het vraagt van ons dat we realistisch, intelligent en pragmatisch kunnen zijn. Wat kan er wel en wat kan niet. Hoe kunnen we het beste maken van wat er WEL is.

Ritme:

Zorg voor een dagritme. Sta niet te laat op (verleg je ritme niet) Kleed jezelf aan en eet op normale tijden. Deel je dag in

Beweging:

Als iets emotioneel zwaar is, kun je het dan beter met 1 arm of met 2 armen dragen?

Je lichaam helpt je om om te kunnen gaan met emoties..

Emoties gaan vastzitten in je lichaam, dat maakt somber en ziek. Van belang is dat je je lichaam in beweging brengt, zodat het weer kan stromen en dat je emoties gaat uiten.

Je kunt je laten begeleiden door filmpjes op youtube.

Meditatie:

Het helpt bijvoorbeeld erg goed om iedere dag stil te staan bij waar je dankbaar voor bent:

Ik ben dankbaar voor….

Natuur-muziek-dieren-kunst-koken

Onderzoek je hulpbronnen. Voed jezelf met die dingen die je goed doen. Om je heen kijken en luisteren dat maakt dat je meer in het hier en nu bent en dat je zenuwstelsel tot kalmte kan komen.

Heb je hulp nodig? Aarzel niet, het is niet goed emoties te lang vast te zetten.

Als je het gevoel hebt, dat je het alleen niet meer volhoudt!

De hulp die ik hierbij bied zijn:

Online consulten: Samen met jou onderzoeken we hoe je kunt omgaan met omstandigheden waar jezelf niet uitkomt.

Relatiegesprekken online zijn goed mogelijk om d.m.v. een derde persoon (therapeut) gevoelens uit te spreken, waarin jullie anders vast blijven lopen.

1,5 meter afstand consulten:

Het is heel goed mogelijk om op 1,5 meter afstand in mijn praktijkruimte EMDR of Brainspotsessies te doen. Oude trauma’s verwerken of trauma’s die deze situatie triggeren. Als jouw situatie zoveel oproept en je vastloopt.

Symptomen zijn: Angst, onrust, gespannenheid, piekeren, slecht slapen, somberheid, duizeligheid moeheid, controleverlies, onzekerheid, verwarring en concentratieverlies.

Wandelconsult:

Voor mij is ook een wandelconsult een experiment. En bied dit aan zolang het ook voor mij OK is.

Als het weer het toelaat, kan het prettig zijn om al wandelend je hart te luchten. Dit kan op 1,5 meter afstand.